Kolory wewnątrz koloru

Kolory wewnątrz koloru

Cel:

Uczniowie będą przewidywać wyniki chromatografii , następnie przeprowadzać serię eksperymentów opartych na rozszczepianiu koloru, urozmaicać warunki, zapisywać rezultaty i porównywać swoje założenia.

Główne założenie:

Niektóre formuły koloru mogą być odwrócone, aby pokazać jego pierwotne składniki


Potrzebne produkty:

• Flamastry Crayola (klasyczne i/lub zmywalne, w podstawowych kolorach)
• Kreda do rysowania po chodnikach Crayola (biała)
• Kubeczki i woda

Procedura i wyniki:

1. Przeprowadź klasową debatę na temat chromatografii. Jest to eksperyment polegający na rozszczepieniu koloru, graficznie ukazujący rozdzielenie barw składających się na jeden kolor. Doświadczenie to może być wykonane na różnych powierzchniach – papierowych ręcznikach lub filtrach do kawy. Jedną z najdokładniejszych metod pokazania uczniom składu koloru jest przeprowadzenie tego eksperymentu na białej kredzie do rysowania na chodnikach. Kreda jest bowiem powierzchnią absorbującą, która pokazuje przejrzyście jak każda z warstw koloru nakłada się na siebie na pstrokatych powierzchniach.

2. Podziel uczniów na współpracujące ze sobą grupy naukowe, tak, aby mogły pracować w różnym czasie, z różnymi ilościami wody, innymi kolorami i odmiennymi flamastrami (spieralnymi i klasycznymi). Poproś każda grupę o zapisywanie warunków eksperymentu i porównanie wyników. Grupy mogą nawet porównać rezultaty doświadczenia z białą i kolorową kredą jednakże biała kreda przejrzyściej ukaże różnicę.

3. Każda drużyna powinna przedyskutować różne warianty eksperymentu oraz zgromadzić potrzebne w tym celu produkty. Uczniowie powinni także przewidzieć rezultaty zanim przystąpią do realizacji doświadczenia. W jego trakcie, mają za zadanie narysować okężny znak (zawsze tym samym kolorem flamastra) na każdym kawałku kredy, pamiętając aby znak znajdował się ponad poziomem wody. Czynność powinna być powtórzona z każdym testowanym kolorem.

4. Umieść wszystkie kawałki kredy w pojemniku z małą ilością wody (przetestuj różne ilości wody). Kiedy woda zacznie otaczać każdy z kawałków i dotrze do miejsca, w którym zostały oznaczone flamastrem będziesz w stanie dokładnie zobaczyć wszystkie składniki koloru. Będą się od siebie oddzielać z różną prędkością zanim uwidocznią się kompletnie zanim powierzchnia kredy zacznie wysychać. (Uwaga: Brązowe, fioletowe i zielone flamastry dają najepsze rezultaty. Co może zaciekawić, niektóre nowe formuły koloru czarnego nie dopuszczają do zozszczepienia się składników.)
copyright Crayola 2011 | realizacja
Agencja Interaktywna HOTCHILI multimedia